משפחה

מתי כדאי לעשות בדיקת שמיעה?

שמיעה הוא אחד מהחושים החשובים שיש לנו יחד עם ראייה. אדם בעל קשיי שמיעה יתקשה להסתגל במהירות לסביבה וגם להתמצא בעת הצורך בשטח פתוח. החדשות הטובות שכיום, הודות לטכנולוגיות מתקדמות, גם מי שנולד עם ליקוי שמיעה מסוים או מפתח ליקוי כזה עם הזמן, יכול ליהנות מפתרון חדשני ומתקדם הבא לידי ביטוי במכשירי שמיעה קטן ונוח במיוחד.

תוכן עניינים

מה חשוב לדעת על בדיקת שמיעה?

תפקידה של בדיקת שמיעה היא לבדוק את יכולת השמיעה של הנבדק. כדי להבין למה אנחנו בעצם צריכים שמיעה איכותית ומתפקדת ואיך האוזן קולטת את הקולות סביבה, כדי להבין משהו חשוב מאוד לפני הכל:

בכדי שנוכל לשמוע האוזן אמורה לקלוט את גלי הקול, לבצע תרגום של גלי הקול לאותות חשמליים ולהעביר את האותות החשמליים הללו אל המוח – המוח יודע לפענח את האותות במהירות.
הפרעת שמיעה יכולה להתרחש מכמה סיבות: הראשונה כתוצאה מחסימת גלי הקול בדרך לאוזן הפנימית ושתיים כתוצאה מאי העברה של האותות החשמליים מהאוזן אל המוח.
בעיית שמיעה יכולה להיות זמנית כתוצאה מהיווצרות פקק שעווה באוזן היא דוגמא נפוצה מאוד לפגיעה בשמיעה והיא גם יכולה להיות כרונית, במקרה כזה יש להשתמש באמצעים אחרים כדי לשפר את איכות השמיעה.

בדיקת שמיעה לתינוקות

חשוב להיות מודעים לעובדה כי 1-2 ילדים מתוך 1000 נולדים עם ליקוי שמיעה מסוג שונה ובדרגה משתנה. מכיוון שליקוי שמיעה יכול לפגוע במידה רבה בהתפתחות התינוק, קיימת חשיבות לערוך את הבדיקה כבר בגילאים רכים – כאשר, חשוב לדעת, שהבדיקות הינן פשוטות, מהירות ואינן מסבות כל כאב או אפילו אי נוחות לתינוק.
בדיקת שמיעה הראשונה לילדים מתבצעת בבית החולים, לאחר הלידה ובמקרים מסוימים (במקרים בהם ויעלה החשד לקיומה של בעיה), יהיה צורך להמשיך לבצע בדיקות ומעקבים גם בגילאים בוגרים יותר כדי לוודא באמת שהבעיה לא מחמירה ואף מחריפה.
כאן חשוב להדגיש, שככל שמאתרים ליקוי שמיעה בגילאים צעירים יותר, כך ניתן להעניק טיפול טוב יותר ואף למנוע מצבים של התדרדרות. מעבר לכך, ברגע שמזהים ליקוי שמיעה, ההורים עתידים לקבל עצות וטיפים אשר יסייעו להם להתנהל בצורה נכונה עם הבעיה.

בדיקות שמיעה לילדים

בעיות שמיעה יכולות להיות מולדות – ובמקרים כאלו, ניתן לזהות אותן כבר אצל תינוקות רכים. אך ישנן גם בעיות שמיעה אשר יכולות להתפתח לאחר הלידה. מהסיבה הזו, יש לבצע בדיקות שמיעה גם בילדות ובעיקר במקרים שבהם עולה החשד ולו הקל ביותר שהילד לא שומע טוב.
בדיקות שמיעה יכולות להתבצע בכל גיל, כאשר הבדיקה מותאמת לגיל הילד – כך לדוגמא, בדיקת שמיעה לפעוטות בין גילאי 2 עד 5 נערכת בהתבסס על משחק – כאשר, הפעוט אמור להגיב בצורת משחק לצלילים מסוימים ואילו בגילים מבוגרים יותר הבדיקה מתבצעת באמצעות כלים מתקדמים הבודקים את האוזן ואת עור התוף.
חשוב לציין, שגם במקרים ובהם נמצא שלילד יש לקות שמיעה, כיום, ישנם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים אשר יכולים לסייע לילד בשמיעה ולשפר במידה רבה את איכות חייו – לדוגמא, מכשיר שמיעה לילדים, הוא מכשיר קטן שבקושי ניתן להבחין בו והוא גם נוח מאוד – כך שהילד ילמד להתרגל אליו בתוך זמן קצר והוא מתאפיין באיכות גבוהה, כך שבכוחו לשפר את יכולת השמיעה במידה רבה והכי חשוב הוא לא צפוי לפגוע לו באיכות החיים שלו והתקשורת מול ילדים אחרים.

בדיקות שמיעה למבוגרים

עם הגיל מתחילה לעיתים, ירידה בשמיעה – כאשר, הירידה יכולה להתחיל בגילאי 40-45 והיא תהיה מורגשת לרוב בגילאי 65 ומעלה.
הירידה בשמיעה יכולה להיות תוצר של נטילת תרופות מסוימות, הימצאות קבועה ולאורך זמן ליד מקור רעש (לדוגמא במקום העבודה) ועוד..
כמובן, שגם לירידה בשמיעה ישנם לא מעט פתרונות שחשוב להכיר – חשוב שאדם אשר מרגיש ירידה בשמיעה אשר פוגעת באיכות חייו ונמנע מלהיבדק רק מתוך החשש שהוא יזקק למכשיר שמיעה, ידע שכיום ישנם מכשירי שמיעה קטנים ואסטטיים – שכלל לא ניתן להבחין בקיומם ומיותר אולי לציין כי בכוחם של מכשירים שכאלו להעלות את רמת החיים במידה רבה.

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker