כתבות ממומנות

אינסולין לנטוס – מה זה ואיך הוא קשור לסכרת

סוכר הוא אמנם מקור האנרגיה משל הגוף ולכן לא נוכל לתפקד בלעדיו אך ידוע שצריכת כמות סוכר גדולה מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם או סוכרת. אחת הסיבות לכך היא שמולקולות הגלוקוז (היחידה הבסיסית אליה מתפרק כל סוג סוכר) אינן יכולות להיכנס לתאי הגוף באופן עצמאי. הן צריכות את הגורם שיפתח להן את הדלת לתוך התאים וזהו האינסולין, הורמון המיוצר בלבלב ובעיות הקשורות בייצורו או תפקודו גורמות למחלת הסוכרת. כאשר ישנה בעיות בתפקוד האינסולין או ייצורו רמת הסוכר בדם גבוהה ויש צורך בקבלת אינסולין ממקור חיצוני באמצעות תרופות אשר לנטוס היא אחת מהן.

 

מהו תפקידו של האינסולין?

לאינסולין מספר תפקידים חשובים בגוף. הוא מעודד תהליכים של בניית רקמה ואגירת אנרגיה באמצעות שומן. תפקיד אחר קשור בהתחלקות תאים ולכן מעודד גדילה וצמיחה ותפקיד נוסף וחשוב ביותר וגם רלוונטי לעניין הסוכרת הוא הגדלת כמות קולטני הגלוקוז בתאים. כך התאים יכולים לקלוט יותר סוכר ולהוריד את רמת הסוכר בדם.

האם סוכרת דורשת בהכרח טיפול באמצעות אינסולין?

ישנם שני סוגים עיקריים של סוכרת: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. שני סוגי הסוכרת נובעים מבעיות הקשורות באינסולין, אך בעוד שבסוכרת מסוג 1 ישנו ייצור נמוך או אפילו אין ייצור בכלל של אינסולין, בסוכרת מסוג 2 הבעיה היא תנגודת גבוהה לאינסולין, כלומר האינסולין יכול להיות מיוצר אצל חלק מהחולים בכמות תקינה אך האפקטיביות שלו נמוכה. לכן, סוכרת מסוג 1 דורשת בהכרח אספקת אינסולין חיצונית. סוכרת מסוג 2 לפחות בשלביה הראשונים אינה דורשת בהכרח אספקת אינסולין אלא תרופות שיפחיתו את התנגודת אליו. עם זאת, ישנם חולים שבהמשך מפתחים גם בעיה בייצור ואז גם הם זקוקים לאספקה חיצונית.

סוגי אינסולין

ישנם תכשירים שונים המספקים אינסולין. ניתן לחלק אותם למספר קבוצות עיקריות:

  • אינסולין מהיר: משפיע תוך 10-20 דקות ולטווח קצר של שעה וחצי עד חמש שעות. מטרתו היא בעיקר למנוע עליה חדה ברמת הסוכר לאחר ארוחה.
  • אינסולין קצר: מתחיל לפעול תוך זמן קצר יחסית אך פחות מאינסולין מהיר, תוך חצי שעה עד שעה. השפעתו ארוכה יותר: 6-8 שעות.
  • אינסולין לטווח בינוני: משלב בד"כ אינסולין קצר יחד עם חומרים המאטים את הספיגה וכך מאריכים את זמן ההשפעה. הוא מוזרק פעם- פעמיים ביום ומסייע בשמירת רמת סוכר קבועה לאורך כל היממה.
  • אינסולין לטווח ארוך: שומר על רמת סוכר קבועה למשך 24-42 שעות ומוזרק אחת ליום בשעות הערב. לנטוס הוא תכשיר של אינסולין ארוך טווח.

מה חשוב לדעת לגבי שימוש באינסולין לנטוס?

לנטוס היא כאמור תרופה המהווה אינסולין ארוך טווח ומבוססת על נגזרת של אינסולין הנקראת אינסולין גלרג'ין. ריכוז האינסולין גלרג'ין בתרופה הוא 100 יחידות למיליליטר. זהו ריכוז גבוה יחסית לתכשירים אחרים מבוססי אינסולין גלרג'ין והיתרון בכך הוא שניתן להזריק נפחים קטנים יותר. יתרון נוסף של לנטוס ביחס לתכשירים דומים הוא שניתן להשתמש בו מגיל 6 ולא 18 כמו האחרים. הוא מגיע כתמיסה ומוזרק פעם ביום. את הלנטוס ניתן לשלב עם תרופות אחרות הניתנות לטיפול בסוכרת או עם אינסולין קצר טווח אך הכל צריך להיעשות בהנחיות ועל פי מרשם רופא.

 

כתבות דומות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker